Skal man kunne matematik for at bygge en silo?

Hvordan får vi flere til at vælge en erhvervsuddannelse? BMsilo har valgt at invitere folkeskoleelever indenfor og sat dem til at bygge en silo i metal.

Hvad kan du selv gøre som virksomhed for at få flere unge til at få øjnene op for erhvervsuddannelserne og se det spændende i eksempelvis matematik?

Her kan du læse, hvad virksomheden BMsilo gør.

 

Eleverne får lov til at bygge deres egen silo

I Holstebro ligger virksomheden BM Silo. De producerer siloer til landbrug og industrivirksomheder og er primært en eksportvirksomhed. Virksomheden har jævnligt forskellige forløb for elever i indskoling og mellemtrinnet, hvor de blandt andet bliver undervist i 2D- og 3D-konstruktioner og beregninger. Efterfølgende får de lov til selv at bygge og samle små siloer. Men virksomheden underviser også eleverne i robotteknologi, hvor de kan se, hvordan man bruger matematik til at programmere, og hvor de selv får lov til at programmere små industrirobotter.

”I vores virksomhed indgår matematik i rigtig mange afdelinger. Vi bruger det i salgsafdelingen, vores bogholder bruger matematik i økonomiafdelingen, vores produktion bruger matematik, når de skal efterregne på målene, og vores tegnestue bruger matematik, når de skal udregne 2D- og 3D-beregninger, overflade, størrelsesforhold og målestok,” siger Dorte Zacho Martinsen, der er administrerende direktør i BM Silo.

 

”Matematik kan være adgangsbilletten til drømmejobbet”

BM Silo har løbende besøg af forskellige femte og sjette klasser fra Tvis og Ulfborg skole, som de underviser i matematik.

”Vi har valgt at gøre brug af så mange sanser som muligt i vores undervisning. Eleverne taler med medarbejdere i de forskellige funktioner og får konkrete opgaver, de skal lave. Vi lægger meget vægt på, at undervisningen er afvekslende, så eleverne både får teoretisk undervisning, men også nogle praktiske opgaver, hvor de selv skal ud og måle op og konstruere en mindre silo i metal. De skal altså også ud og bruge rigtigt værktøj,” siger Dorte Zacho Martinsen.

I BMsilo får eleverne ikke alene lov til at udregne målene på en silo, de skal også bygge en protoudgave i pap og derefter i metal.
I BMsilo får eleverne ikke alene lov til at udregne målene på en silo, de skal også bygge en protoudgave i pap og derefter i metal. Foto: BMsIlo.

Hun mener, at forløbene på BM Silo bidrager til, at eleverne ser, hvordan man bruger matematik i mange forskellige funktioner i erhvervslivet.

”Jeg håber, at eleverne kan se, hvordan de kan bruge matematik i voksenlivet. At de forstår, at det at være god til matematik kan være en adgangsbillet til drømmejobbet –  uanset om det er som automatiktekniker, it-supporter, teknisk designer, kontoruddannet eller operatør i produktionen. Jeg tror, at man i fremtiden kommer til at bruge mere matematik, og at det bliver koblet sammen med digitaliseringen,” siger Dorte Zacho Martinsen.

 

De unge har en distance til erhvervslivet

Hun mener også, at det er godt for virksomheden at åbne sig op og vise sig frem for folkeskoleeleverne.

”Da jeg var barn, kunne jeg komme med min far på arbejde og se, hvad han lavede. Det gør man ikke på samme måde i dag. Der er heller ikke lige så mange folkeskoleelever, der har et fritidsjob nu, når skoledagene er blevet længere. Det er gået tabt i vores kultur, derfor er der en distance til mange erhverv. Jeg mener, det er vigtigt både for virksomhederne, men også for eleverne og samfundet, at vi kan få koblet fagene i folkeskolen sammen med konkrete arbejdsopgaver i erhvervslivet,” siger Dorte Zacho Martinsen.

 

Når eleverne fra folkeskolens indskoling og mellemtrin besøger BMsilo, bliver de taget med rundt i virksomheden og præsenteret for forskellige medarbejders jobfunktioner.
Når eleverne fra folkeskolens indskoling og mellemtrin besøger BMsilo, bliver de taget med rundt i virksomheden og præsenteret for forskellige medarbejders jobfunktioner. Foto: BMsIlo.

Om Teknologipagten

Om 10 år skal 20 pct. flere unge tage en uddannelse inden for videnskab, teknologi, ingeniørfaget eller matematik – fx en erhvervsuddannelse! Det er ambitionen bag Teknologipagten, som SMVdanmark er ambassadør for.  Teknologipagten er et samarbejde mellem regeringen, erhvervslivet, uddannelsesinstitutioner og organisationer, og målet er at sikre tekniske og digitale kompetencer til den fremtidige arbejdsstyrke.

Se mere om Teknologipagten på www.teknologipagten.dk

 

Kontakt

Uddannelsespolitisk chefkonsulent Dorte Kulle på kulle@SMVdanmark.dk eller tlf. 22 17 47 17

 

Læs også

Matematik læres bedst ude i virkeligheden
Det er godt at kunne regne den ud
En smed skal også bruge matematik
Idékatalog: Virksomheders samarbejde med folkeskolen