En smed skal også bruge matematik

Hvordan får vi flere til at vælge en erhvervsuddannelse? Direktør Bo Ulsøe fra Blunico har valgt at åbne virksomheden op for besøgende folkeskoleklasser, som får lov til at se forskellige fagligheder i praksis.

Hvad kan du gøre som virksomhed for at få flere unge til at få øjnene op for erhvervsuddannelserne og se det spændende i matematik?

Her kan du læse, hvad industrivirksomheden Blunico har valgt at gøre.

 

Eleverne får lov til at sidde med en svejser

Industrivirksomheden Blunico ligger i Horsens og udfører metalarbejde, men de er også med i flere udviklingsprojekter. Blunicos direktør og ejer Bo Ulsøe samt et par af hans medarbejdere er uddannet produktionsteknologer, resten af medarbejderstaben har andre fagligheder, men fælles for dem alle er, at de bruger matematik i deres arbejde.

”Vi bruger matematik, når vi skal beregne materialeindkøb og finde frem til mindst muligt spild, men også når vi skal skære en form ud af en metalplade. Det er derfor vigtigt, at vores medarbejdere kan geometri og ved, hvordan man regner en stigning og hældning ud på eksempelvis en kegle,” siger Bo Ulsøe.

For Bo Ulsøe er det vigtigt at øge de unges interesse for erhvervsuddannelserne, da det også er hans fremtidige arbejdskraft. Blunico har derfor valgt, at vise sin virksomhed frem for 3-5 sjetteklasser om året.

”Når vi får besøg af eleverne, så inddeler vi dem typisk i mindre hold og sender dem rundt i virksomheden. De får lov til at sidde sammen med en svejser, og de finder ud af, hvad en industriteknikker og smed arbejder med. Fælles for alle tre grupper er, at de også bruger matematik. Ved at eleverne kan se matematik bliver brugt i en virksomhed, finder eleverne ud af, at man skal have en forståelse for matematik, før man kan lave det på maskinerne,” siger Bo Ulsøe.

Når eleverne besøger Blunico, bliver de sat til at udarbejde forskellige geometriopgaver. Det giver lærerne en række konkrete eksempler og referencer, de efterfølgende kan bruge i undervisningen.
Når eleverne besøger Blunico, bliver de sat til at udarbejde forskellige geometriopgaver. Det giver lærerne en række konkrete eksempler og referencer, de efterfølgende kan bruge i undervisningen. Foto: Blunico.

”En dygtig ingeniør kan også sit håndværk”

For Bo Ulsøe er det vigtigt, at fremtidens medarbejdere er dygtige – også til matematik. Han anbefaler derfor de elever, der vil være ingeniører, at starte med at blive håndværkere, da en dygtig ingeniør også kan sit håndværk.

”I Danmark har vi et højt lønniveau, og det kræver dygtige vidensarbejdere, der både kan bruge hænderne og hovedet. Blunico skal vi til stadighed dokumentere mere og mere. Vi skal leve op til nye standarder, have typegodkendelser og lave sikkerhedsberegninger. Selvom der også kommer flere og flere digitale hjælpemidler, så ændrer det ikke ved, at man skal have en forståelse for faget,” siger Bo Ulsøe.

 

Om Teknologipagten

Om 10 år skal 20 pct. flere unge tage en uddannelse inden for videnskab, teknologi, ingeniørfaget eller matematik – fx en erhvervsuddannelse! Det er ambitionen bag Teknologipagten, som SMVdanmark er ambassadør for.  Teknologipagten er et samarbejde mellem regeringen, erhvervslivet, uddannelsesinstitutioner og organisationer, og målet er at sikre tekniske og digitale kompetencer til den fremtidige arbejdsstyrke.

Se mere om Teknologipagten på www.teknologipagten.dk

 

Kontakt

Uddannelsespolitisk chefkonsulent Dorte Kulle på kulle@SMVdanmark.dk eller tlf. 22 17 47 17

 

Læs også

Matematik læres bedst ude i virkeligheden

Skal man kunne matematik for at bygge en silo?

Det er godt at kunne regne den ud

Idékatalog: Virksomheders samarbejde med folkeskolen