Knap hver anden frisør mister kunder på daglig eller ugentlig basis på grund af coronapasset
Tvangslukningen af frisørerne, har haft stor påvirkning på virksomhedernes økonomiske situation, og deres risiko for konkurs har været stigende under lukningen. Det viser en analyse foretaget af SMVdanmark i marts 2021. Men også efter genåbningen d. 6. april er frisørerne negativt påvirket af restriktionerne.
Krav om at frisørernes kunder skal fremvise et coronapas kan bl.a. være en udfordring for dem, der har dårlig adgang til coronatest, enten pga. lang ventetid eller lang transporttid til nærmeste testcenter. En analyse fra SMVdanmark i maj 2021 viser f.eks., at indbyggere i mindst 55 af landets landsbyer har over 30 minutter i offentlig transport til nærmeste testcenter.
Et gyldigt coronapas kræver, at kunderne har en ny negativ coronatest, blevet vaccineret eller har været nyligt smittet og derfor har immunitet.
Omkring 40 pct. af frisørerne har oplevet, at kunder dagligt eller ugentligt melder afbud eller afstår fra at bestille tid på grund af udfordringerne relateret til coronapasset. Kun 11pct. af frisørerne har angivet, at de aldrig har oplevet, at coronapasset får kunder til at blive væk.