Genindfør kompensationspakker

Genindførelse af coronapas vil ramme bestemte grupper af virksomheder på pengepungen. Derfor er der behov for, at kompensationspakkerne kommer retur, mener SMVdanmark

Regeringen har foreslået at genindføre krav om coronapas på en række udvalgte områder, fx restauranter, natklubber og større events.

Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark, forventer, at de nye restriktioner får økonomiske konsekvenser for dele af erhvervslivet.

“Når staten indfører restriktioner og dermed begrænser virksomhedernes mulighed for at drive forretning, skal de ramte virksomheder naturligvis have adgang til kompensation. Det er helt urimeligt, hvis enkelte virksomheder eller enkelte brancher – igen – skal bære regningen for hele Danmarks coronaindsats. Derfor bør man genindføre kompensationspakkerne, som vi kendte dem fra foråret,“ siger hun og fortsætter:

“Læren fra halvandet år med corona er, at mange virksomheder og selvstændige har stået tilbage med regningen. Og det er en regning, der har ramt skævt. Eksempelvis har mange virksomheder inden for events, restauration og turisme stået tilbage med tabte ordrer og begrænset kompensation. Det er hverken fair eller holdbart fortsat at lade dem trække læsset,” siger Mia Amalie Holstein.

Hun påpeger derudover, at mange arbejdsgivere bærer store omkostninger, når medarbejdere må hjemsendes pga. coronasmitte:

“Desværre breder coronaen sig stadigt. Og vi må se ind i en lang periode, hvor medarbejdere vil være syge eller være nødt til at blive hjemme, fordi de skal passe børn, der er smittede. Derfor vil vi gerne opfordre til, at politikerne også genindfører sygedagpenge fra 1. dag” siger Mia Amalie Holstein.

Mia Amalie Holstein

Vicedirektør