Godt med rettidig coronaplan og at erhvervslivet holdes fri

Regeringens coronaplan placerer ansvaret og indsatsen, hvor den hører til, nemlig hos sundhedsmyndighederne. Det er meget positivt, at erhvervslivet ikke skal belastes med restriktioner og nedlukning, mener SMVdanmark.

Regeringen har netop fremlagt sin coronastrategi for de kommende måneder. Der er otte fokusområder med mulighed for at eskalere indsatsen inden for hvert område.

Mia Amalie Holstein, vicedirektør i SMVdanmark, glæder sig meget over regeringens intention om, at en ny smittebølge ikke må medføre restriktioner for erhvervslivet, og at vi nu behandler corona med samme tilgang som andre sygdomme.

“Tidligere var nedlukning og restriktioner det første redskab i værktøjskassen, man greb til, og den tilgang har ændret sig nu. Det er jeg rigtig glad for. Jeg havde selvfølgelig helst set, at regeringen helt havde udelukket fremtidig brug af restriktioner overfor erhvervslivet set i lyset af de store økonomiske og menneskelige omkostninger, de tidligere nedlukninger har haft. Men jeg vil gerne kvittere for, at man denne gang faktisk vil gå langt for at løse en sundhedskrise med sundhedsmæssige værktøjer, som opsporing, vaccination og opbygning af kapacitet i sundhedssystemet,” siger hun.

Hun kvitterer også for, at regeringen i god tid har udviklet en plan, og at den rummer fornuftige elementer, blandt andet at ældre og svage prioriteres i vaccineudrulningen. Desuden indeholder den også mulighed for at optrappe indsatsen, hvis smitten stiger.

”Regeringens plan er ligesom at have en brandevakueringsplan i sin bygning. Man håber og tror, at den aldrig bliver brugt, men det er klogt at have den. Nu må vi bruge al den viden og erfaring, som vi dyrekøbt har opnået, så vi ikke begår alle fejlene fra sidst, fx at der var udenlandske læger og sygeplejersker, der måtte vente i månedsvis på en arbejdstilladelse, selv om vi manglede dem,” siger Mia Amalie Holstein.

Mia Amalie Holstein

Vicedirektør