Jakob Brandts leder 13. juni 2024

En iværksætterstrategi der var værd at vente på

Næsten fire år skulle vi vente på, at regeringen leverede på sit løfte om en iværksætterstrategi – men nu er den her! Fire år er lang tid. Det er dog lige før, at jeg vil sige, at det har været ventetiden værd.  For der er virkelig mange gode tiltag i flertalsregeringens bud på, hvordan Danmark kan blive et endnu bedre land at være iværksætter i.

Færre byrder, forhadte skatte fjernes og sænkes, tossede regler laves om.

Samlet foreslår regeringen at bruge 1,2 mia. kr. ekstra på iværksætterområdet – hvert år! Bl.a. til markante skattelettelser, primært på investeringer. Mulighederne for at gøre brug af crowdfunding bliver også forbedret – noget jeg faktisk forventer mig meget af. Det vil tilsammen gøre det meget nemmere at rejse kapital til sin virksomhed. Uanset om man driver en håndværkervirksomhed, en frisørsalon, en tandlægeklinik – eller hvis går med en god idé, der kan udvikle sig til et nyt Novo Nordisk.

Vi får også mere fleksible barselsvilkår, bedre adgang til dagpengesystemet for selvstændige, lettere adgang til en erhvervskonto, skrotning af nogle af de mest problematiske skatteregler, styrket iværksætteri i uddannelsessystemet og initiativer, der reducerer bureaukratiet.

Og så er jeg glad for, at den såkaldte vækstkautionsordning bliver gjort permanent. Det er en ordning, der yder op til 75 pct. tabsdækning til banker, der låner ud til virksomheder. Ordningen er i høj grad brugt af mindre virksomheder med under 20 ansatte.

Det alt sammen præcis det, som Danmark har brug for. En ny SMVdanmark-analyse viser, at vi over de sidste 15 år er blevet 20.000 færre selvstændige. Det er sket mens, antallet privat og offentligt ansatte i samme periode er vokset eksplosivt med over 265.000 personer. Den tendens kan vi forhåbentlig nu vende. For Danmark kan selvsagt ikke klare sig som et rent lønmodtagerland. Vi skal også være verdens bedste iværksætterland!

Jeg tør godt sige, at de mange gode tiltag i regeringens strategi er ikke kommet af sig selv. Vi har i SMVdanmark, sammen med mange andre gode kræfter, ydet en stor indsats for at gøre vores politikere opmærksomme på, hvad der var brug for. Utallige møder med de centrale aktører, konkrete indspil og forslag – og ind i mellem også lidt kærligt pres på politikerne i medierne, når der var brug for det. Det kan vi kun gøre, fordi vi står sammen med alle jer medlemmer derude. Sammen, er vi stærke og kan gøre en forskel.

Så tusind tak for en rigtig, rigtig god iværksætterstrategi – både til vores regering og til jer medlemmer for at gøre det muligt.

Få masser af kontante fordele som medlem af SMVdanmark:

Vil du have gode råd om stresshåndtering? Og fik du set webinaret om virksomhedstestamenter eller de..

En iværksætterstrategi der var værd at vente på.