Jakob Brandts leder 23. februar 2023

Adm. direktør i SMVdanmark

Det er et trist faktum, men de seneste 13 år har Danmark hvert år måtte sige farvel til 1.500 selvstændige, så vi i dag har 20.000 færre end i 2008. Omvendt er der kommet 186.000 flere ansatte lønmodtagere i samme periode. Så vi er – i endnu højere grad end tidligere – desværre et lønmodtagerland.

Måske har I set historien, for SMVdanmarks analyse af situationen har været bragt i Berlingske og på et meget stort antal nyheds-hjemmesider i denne uge. Udviklingen er dybt problematisk og et stort tab for vores samfund. Vi ved, at mange nye job skabes af folk som jer, der starter op som små selvstændige, og vi vil kæmpe for at for at få vendt udviklingen, så flere ønsker at være selvstændige i fremtiden.

Opskriften er ikke nem, men vi fokuserer på flere ting. Lad mig her nævne den vigtigste: Der skal gøres op med alt det bureaukratiske papirarbejde, kontrollen, afrapporteringerne og indberetningerne til det  offentlige. Det koster oceaner af tid og penge, og det er bare træls arbejde, der fjerner noget af glæden ved at være sin egen chef. Vi presser politikerne for at indføre konkrete måltal for, hvor meget bureaukratiet skal nedbringes.

Når færre er selvstændige, har politikerne desværre mindre fokus på jeres vilkår, da I er en lille vælgergruppe. Det er derfor, det er så vigtigt at I står sammen i en organisation som SMVdanmark, så den fælles slagkraft bliver stærk.  Jeg håber derfor, I alle vil opfordre virksomheder i jeres netværk til at blive medlem af SMVdanmark. Så støtter I blandt andet kampen for selvstændighedskulturen og bedre vilkår for SMV’erne.

Få masser af kontante fordele som medlem af SMVdanmark:

Se eller gense tidligere afholdte SMVdanmark-webinarer

Vil du have gode råd om stresshåndtering? Og fik du set webinaret om greenwashing eller det om kunst..

Spar 50% på dine eksportdokumenter

Som medlem af SMVdanmark sparer du 50% på prisen på dit carnet!

De selvstændige er en uddøende race i Danmark.