Jakob Brandts leder 26. januar 2023

Forestil dig, at myndighederne sænkede hastighedsgrænserne i byerne eller indførte tvungen cykelhjelm uden at oplyse om det, men bare lod politiet stå klar med bødeblokken. Sat på spidsen er det sådan man har gjort med de nye regler for affaldssortering.

For 1. januar var det faktisk slut med at smide æbleskroget i papirkurven. Nu skal det ned i bøtten med madaffald. Nye regler betyder, at alle virksomheder skal dele deres skrald op i 10 kategorier, og der kan vanke bøder, hvis man ikke gør det.

Det er i sig selv endnu et eksempel på mere ærgerligt bøvl, som myndighederne hælder ud over virksomhederne. Men det bliver værre. For myndighederne, der står bag loven, mener ikke det er deres opgave at oplyse virksomhederne om de nye regler. Det afdækkede DR i sidste uge, hvor Miljøstyrelsen bare henviste til sin hjemmeside, når de blev spurgt til deres – manglende - informationsindsats.

Det er en kæmpe skandale, at myndigheder indfører nye regler, men ikke føler sig forpligtet til at informere brugerne. Myndighederne prøver at tørre opgaven af på erhvervs- og miljøorganisationer, og vi har ganske vist også orienteret om reglerne her i nyhedsbrevet, men myndighederne kan ikke undsige sig ansvaret. Desuden er der mindst 150.000 virksomheder i Danmark, der ikke er medlem af en erhvervsorganisation.

Det er arrogant ansvarsforflygtigelse, at informationen har været så mangelfuld, og derfor hjalp vi naturligvis DR alt hvad vi kunne for at sætte spot på problemet.

Skandale at myndighederne ikke oplyser om affaldssortering