Jesper Beinovs leder 14. september 2023

I SMVdanmark arbejder vi for, at Dankortet kan blive en reel ”gebyr-dræber”, som kan give de store betalingsløsninger kamp til stregen...

Jesper Beinov

Direktør i SMVdanmark

Finanssektorens gebyrer eksploderer – Dankortet kan være gebyrdræberen

I Danmark hylder vi den frie og lige konkurrence. Den har været med til at gøre os rige og skabe det økonomiske fundament for velfærdsstaten. Men der er desværre en sektor, der ikke helt eksisterer efter det princip: Den finansielle sektor har udviklet en magtposition, der bør vække en vis bekymring.

Inden for den seneste måned har vi været vidne til, at betalingsløsninger som MobilePay, Visa og Mastercard har øget deres gebyrer ganske markant. I visse tilfælde har gebyrstigningerne medført helt op til en 10-dobling af udgiften for de mindre virksomheder, der tilbyder de betalingsløsninger til kunderne. Og også på andre områder drejer finanskæmperne på gebyrknappen. De seneste 12 måneder er bankernes gebyrer alt i alt steget med næsten 14 pct. Til sammenligning er forbrugerpriserne kun steget med 2,4 pct.

De kraftige gebyrstigninger på bl.a. betalingsløsninger kan mærkes, hvis man er en frisør, tøjbutik, købmand eller en anden af de titusindvis af mindre virksomheder, der sælger til private.

Men så kan kunderne – dvs. de mindre virksomheder – vel bare skifte bank eller betalingsløsning? Tanken er jo god nok, men så enkelt er det desværre ikke. For de største betalingsløsninger har opnået en reel markedsdominans. Har man ikke fx Mobile Pay, afskærer man sig måske fra et salg, fordi kunden er vant til at bruge den service. Så virksomhederne er reelt tvunget til at betale ved kasse 1 uden, i hvert fald på kort sigt, at kunne gøre noget.

Men bankerne skal passe på, at de ikke forregner sig. I SMVdanmark arbejder vi for, at Dankortet kan blive en reel ”gebyr-dræber”, som kan give de store betalingsløsninger kamp til stregen. Dankortet er ganske vist også en privat løsning, men den er underlagt en offentlig regulering, der kan sikre, at gebyrerne ikke stikker af. Og Dankortet er også den klart billigste betalingsløsning i dag.

Vi har brug for Dankortet til at sikre en rimelige balance i markedet for betalingsløsninger. Heldigvis er der politisk lydhørhed for vores og andres ønsker her.

SMVdanmarks pressemeddelelse om uddannelsesreformen

SMVdanmark om uddannelsesreform: Fremragende med forkortet kandidatdel

Tanken om at forkorte en stor del af kandidatuddannelserne og gøre dem mere relevante for erhvervsli..