Jesper Beinovs leder 17. august 2023

Nu er viljen der så tilsyneladende, men det er afgørende, hvordan politikerne i praksis vil gribe sagen an. For vi ser ind i et sandt hundeslagsmål i fremtiden. Både den private og den offentlige sektor mangler nemlig medarbejdere i tusindvis, og det bliver meget værre fremover.

Jesper Beinov

Direktør i SMVdanmark

I SMVdanmark har vi gjort opmærksom på det gennem mange år: Vi har brug for mere kvalificeret arbejdskraft i Danmark. Dels ved at gøre det mere attraktivt at arbejde og drive virksomhed, dels ved at gøre det nemt at ansætte dygtige udlændinge.

I weekenden sagde de tre partiledere i regeringen det samme i et stort, fælles interview. De kaldte arbejdskraft for ”den nye tids valuta”. Det glæder mig, at der nu viser sig en så bred politisk opbakning til en udfordring, der har været tydelig længe. Og det skal vi udnytte, for vi er desværre bagefter. De to seneste regeringer før den nuværende, dvs. med først Lars Løkke og så Mette Frederiksen i spidsen, har stort set ikke lavet reformer, der har øget antallet af hænder og hoveder på arbejdsmarkedet.

Én af vejene er naturligvis at skaffe flere hænder ved at gøre det mere økonomisk attraktivt at arbejde – fx ved at lette indkomstskatten. En anden er at gøre det nemmere for iværksættere at starte og udvikle virksomheden – fx ved at sænke aktiebeskatningen, så det bliver lettere at skaffe kapital.

Men vi kommer ikke uden om også at se på, hvordan vi bruger den nuværende arbejdskraft optimalt. Både i den private, men i særdeleshed i den offentlige sektor.

Kræfter på især venstrefløjen taler meget om at give flere penge til den offentlige sektor, især inden for pleje og omsorg. Jeg anerkender, at der kan være behov for at tilføre midler til den offentlige sektor. Blandt andet for at sikre pasning af de ca. 100.000 flere ældre over 80 år, som vi uomgængeligt vil have i 2030. Men flere penge uden krav eller fokus på, hvad vi så får ud af dem, risikerer at blive spildt.

Så vi arbejder også benhårdt på, at vi frigør hænder ved fx at lette bureaukratiet. Det ér og bliver den største sten i skoen for virksomhederne, men også for den offentlige sektor. Desuden vil et endnu stærkere samarbejde mellem private virksomheder og det offentlige, hvor private tager deres del af fx opgaven med at pleje ældre, kunne bringe effektivisering og produktudvikling endnu mere ind i billedet.

De tre partiledere har åbnet ballet – vi vil kæmpe for, at deres løsninger bliver til de mindre danske virksomheders bedste.

SMVdanmarks pressemeddelelse om uddannelsesreformen

SMVdanmark om uddannelsesreform: Fremragende med forkortet kandidatdel

Tanken om at forkorte en stor del af kandidatuddannelserne og gøre dem mere relevante for erhvervsli..

Se tidligere webinarer og få masser af kontante fordele som medlem af SMVdanmark:

Se eller gense tidligere afholdte SMVdanmark-webinarer

Vil du have gode råd om stresshåndtering? Og fik du set webinaret om greenwashing eller det om kunst..

Spar 50% på dine eksportdokumenter

Som medlem af SMVdanmark sparer du 50% på prisen på dit carnet!

Flere hænder og hoveder er fremtidens valuta