Lukning resten af vinteren kræver ny lønkompensation

Hvis små virksomheder som frisører, butikker og bilforhandlere skal overleve endnu mindst én måneds yderligere tvangsnedlukning, så skal kompensationen forbedres, mener adm. direktør i SMVdanmark Jakob Brandt. Han opfordrer samtidig til åbning af enkelte erhverv med lav smitterisiko.

Regeringen har netop meddelt, at de eksisterende coronarestriktioner forlænges til og med 28. februar. Det vil ramme mange virksomheder hårdt, vurderer Jakob Brandt:

”Det er katastrofalt for de mindre virksomheder, at de nu ser ind i endnu én måneds nedlukning. Vores seneste undersøgelse viser, at næsten hver tredje af de nedlukkede virksomheder er i risiko for at gå konkurs inden for de næste tre måneder. Og det var endda før, de vidste, at restriktionerne blev forlænget. De er i en dybt ulykkelig situation,” siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 virksomheder.

Han anerkender naturligvis den sundhedsmæssige nødvendighed, men ærgrer sig over, at virksomhederne ikke kan få et overblik over restriktionerne:

”Havde du fortalt en selvstændig før jul, at han eller hun skulle holde lukket 2,5 måned i stedet for de to uger, der oprindeligt blev lagt op til, så havde vedkommende sandsynligvis disponeret anderledes. I stedet står f.eks. en frisør med fem ansatte med lønudgifter for ca. 50.000 kr. om måneden på trods af lønkompensation. Derfor bliver vi simpelthen nødt til at give virksomhederne en bedre kompensation.”

Konkret foreslår Jakob Brandt et øget loft for kompensation til selvstændige, en mere dækkende lønkompensation og en udskydelse af momsbetalingen til marts:

“De små virksomheder har tre store problemer lige nu: De bliver behandlet dårligere end deres ansatte, når de maks. får 23.000 kr. i kompensation mod 30.000 kr. til deres ansatte. De skal stadig betale mindst 10-25 pct. af lønnen til hjemsendte medarbejdere og slutteligt står hver anden af vores medlemmer med en dobbelt momsregning til marts. Jeg vil derfor klart opfordre til nye trepartsforhandlinger, en ekstra udskydelse af momsregningen og en klar ligestilling mellem selvstændig og ansat.”

Endeligt opfordrer han til, at politikerne overvejer, om ikke det er sundhedsmæssigt forsvarligt at åbne butikker, der er hårdt ramt og som har god plads til kunderne.

”Bilforhandlerne har f.eks. kæmpe haller og relativt få kunder om dagen, hvorfor der vil kunne være endog rigtig mange meter mellem hver kunder og ansatte. Og det er en branche, der bløder voldsomt for tiden, da deres varelager er enormt omkostningstungt. Her må smitterisikoen være så minimal, at det burde overvejes at lempe reglerne,” siger Jakob Brandt.