SMVdanmark om finanslov: Stærkt løft af erhvervsskoler men ingen indsats mod bureaukrati

Et næsten enigt Folketing har landet en finanslov for 2024. Den får pæne ord med på vejen af SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder. Men finansloven har også alvorlige mangler, mener adm. direktør Jakob Brandt.

”Finansloven samler stort set hele Folketinget og rummer investeringer, der er vigtige for dansk erhvervsliv, og det skal der lyde en stor tak for. Men finansloven er også et kludetæppe, der skal favne så bredt, at den ikke for alvor tager livtag med dansk erhvervslivs største udfordringer,” siger han.

Han savner to vigtige indsatser:

”De mindre virksomheder er ved at drukne i offentligt bureaukrati, og der bruges alt for meget tid og energi på det. Hvis man ville gøre noget for erhvervslivet, så er det her indsatsområde nr. 1. Så det er skuffende, at der intet sker her.

Desuden mangler jeg en større forståelse for, at uden tilstrækkeligt med velkvalificerede medarbejdere, så hæmmer man de danske virksomheder. Og der er hverken kortsigtede tiltag eller langsigtede visioner, når det gælder, hvordan vi skaffer flere hænder og hoveder i de danske virksomheder,” siger han.

Omvendt roser han, at finansloven ikke puster til inflationen, men alligevel rummer et stærkt, økonomisk løft til erhvervsskolerne og penge til at gøre det lettere og bedre at være iværksætter.

“Vi kommer til at mangle titusindvis af faglærte til bl.a. den grønne omstilling, og et løft af erhvervsskolerne er derfor en helt afgørende investering. Det vil betyde, at skolerne kan levere en væsentlig højere kvalitet og blive mere attraktive at gå på. Desuden er det helt rigtig set, at vi skal understøtte dem, vi skal leve af i fremtiden, nemlig iværksætterne, og det er godt, at politikerne tilgodeser dem,” siger Jakob Brandt.

Positivt med genbrug og hjælp til filmbranchen
Blandt de mindre poster på budgettet er Jakob Brandt positiv over for de tanker, der ligger i genanvendelse af materialer, især når det gælder reparation af biler.

”Det kan give god mening med en handlingsplan for reparationer og adgang til reservedele, men det er helt afgørende, at det ikke bliver en syltekrukke. Vi har længe talt for en afskaffelse af reparationsgrænsen og for at gøre det nemmere at vælge genbrugsdele til, når man skal have repareret sin bil. Det vil jeg opfordre regeringen og partierne bag finanslovsaftalen til at tage med i det kommende oplæg. Det giver både mening i et økonomisk perspektiv og i forhold til den grønne dagsorden,” siger han.

Også de 40 mio. kr. til en nødlidende filmbranche kvitterer han for.

”Det er i sidste øjeblik. Store dele af filmbranchen hænger i med neglene, og de kan ikke vente på udmøntningen af den store aftale, der landede på kulturområdet for nyligt. Derfor er de finanslovs-penge, der falder allerede næste år, helt afgørende førstehjælp,” siger Jakob Brandt.

Se tidligere webinarer og få masser af kontante fordele som medlem af SMVdanmark:

Se eller gense tidligere afholdte SMVdanmark-webinarer

Vil du have gode råd om stresshåndtering? Og fik du set webinaret om greenwashing eller det om kunst..

Spar 50% på dine eksportdokumenter

Som medlem af SMVdanmark sparer du 50% på prisen på dit carnet!

Finansloven rammer plet på vigtige områder, men den mangler tiltag mod de to alvorligste udfordringer for de danske virksomheder; voldsomt bureaukrati og mangel på arbejdskraft.