Vismandsmøde: To udfordringer - én løsning

De økonomiske vismænd fremhæver i deres nye analyse, at opsvinget risikerer at ende i en overophedning af økonomien, fordi virksomhederne mangler arbejdskraft.

Samtidig viser dagens analyse, at gruppen af ufaglærte med dansk baggrund på offentlig forsørgelse er vokset betydeligt siden årtusindskiftet.

”Halvdelen af de unge, der starter på en erhvervsuddannelse, falder fra i løbet af uddannelsen. Det er en af forklaringerne på, at vi mangler faglærte i vores virksomheder. Vismændene viser i deres analyse, at det løfter beskæftigelsen med ca. 10 procentpoint at tage en erhvervsuddannelse. Derfor skal vi investere endnu mere i at styrke vores erhvervsskoler og sikre, at de får mange flere til at gennemføre”, siger formand for SMVdanmark Niels Techen.

Vismændene påpeger, at vi med fordel kan hente mere arbejdskraft i udlandet. Et synspunkt SMVdanmark bakker op om. Endvidere mener SMVdanmark, at vi bør gøre det mere fordelagtigt at investere i ny teknologi, der frigør arbejdskraft. Fx ved at indføre et fradrag på 150 pct. for sådanne investeringer.

Traditionen tro – fristes man til at sige – foreslår vismændene at afskaffe BoligJobordningen. Vis­mændene har selvfølgelig en pointe i, at det medvirker til at øge efterspørgslen. Men glemmer, at en af de helt store fordele ved BoligJobordningen er, at den – som det eneste tiltag – medvirker til at nedbringe sort arbejde.

”Sort arbejde har et årligt omfang på 34 mia. kr. Et tal, der er alt for stort. Derfor er en ordning som BoligJob vigtig for, at vi får flyttet noget af det sorte arbejde over på regning, så der bliver betalt skat og moms af opgaverne”, siger Niels Techen.

Kontakt

SMVdanmarks formand Niels Techen kan kontaktes gennem kommunikationschef Frederik Faurby på telefon 51 34 43 77.

Se Niels Techens tale fra dagens møde i Det Økonomiske Råd.

Investér i erhvervsuddannelser, så flere bliver faglærte og færre behøver offentlig forsørgelse. Det siger SMVdanmarks formand Niels Techen, som sidder i Det Økonomiske Råd.