Bankerne burde forbydes at opkræve negative renter

Efter Nationalbankens rentesænkning torsdag eftermiddag har Nordea, som de første sendt regningen - plus lidt ekstra - videre til deres erhvervskunder med indestående i bankerne. I stedet for at levere finansiering til flere investeringer og mere vækst medfører rentenedsættelsen, at bankerne trækker penge ud af erhvervslivet.

Løsningen er, ifølge SMVdanmark, at politikerne, i hvert tilfælde i en periode, bør forhindre bankerne i at have negative indlånsrenter for deres små erhvervskunder. Det siger SMVdanmarks vicedirektør Jakob Brandt.

”Med negative renter burde bankerne endevende dansk erhvervsliv for at finde investeringer, de kan anbringe pengene i, så de opnår en rente, der er bedre end de -0,75 pct., som de skal betale i Nationalbanken. Men vi oplever nærmest det modsatte, når vi snakker med vores medlemmer. Det er ikke blevet betydeligt lettere at låne penge, end det var under finanskrisen. Vores medlemsanalyse viser, at 25 pct. af de små og mellemstore får nej, når de søger om lån i banken. Og det er jo et kæmpe paradoks,” siger Jakob Brandt og fortsætter:

”Hvis bankerne havde den fulde udgift som følge af negative renter, ville hver en bankrådgiver blive bedt om at finde lokale virksomheder med interessante forretningsplaner at låne ud til. Men når de kan sende regningen for den negative rente direkte videre til virksomhederne, så fortsætter de blot med at hobe kapital op i Nationalbanken - stik mod hvad man ønsker at opnå med en rentenedsættelse.”

Bankerne saboterer økonomien

Økonomisk teori siger, at når renten sættes ned, så bliver kapital billigere for virksomhederne. Dermed bliver udgiften til at låne mindre. Så bliver flere forretningsplaner rentable og aktivitetsniveauet stiger i økonomien. Det giver flere jobs, mere forbrug og et behov for at sætte renten op igen, for ikke at få overophedning af økonomien. Det er dette kredsløb bankerne ødelægger, når en rentenedsættelse ikke øger investeringerne.

”Vi må begynde at tænke helt anderledes i den situation, vi i dag er i, hvor bankerne ikke kan udfylde det behov for distribution af kapital, som samfundet har behov for,” siger Jakob Brandt.

Milliarder, der ikke skaber værdi

”Vi har i størrelsesordenen 900 mia. kr. stående på danske indlånskonti. Penge som ikke skaber værdi. De skal ud i virksomhederne og arbejde. Men som vi ser det, så er bankerne ikke i stand til i tilstrækkelig grad at formidle den nødvendige kapital mellem dem, som har overskud og dem som har brug for det. Det har vi taget konsekvensen af i SMVdanmark og stiftet SMVerhvervslån.dk. Det er en onlineportal, hvor folk med overskud kan låne direkte ud til virksomheder – helt uden om banken. Dermed kan folk med overskud helt ned til 200 kr. nu få positive renter på mellem 3-8 pct., og virksomheder kan få lån og det billigere og på bedre vilkår end i banken,” siger han.

Alternativ finansiering er vejen frem

Crowdlending, som det vi har sat i gang med SMVerhvervslån.dk, tror vi på, at rigtig mange virksomheder vil benytte sig af, når de i fremtiden skal skaffe finansiering. Det er nemt, billigt og på faste vilkår man kan regne med,” slutter Jakob Brandt.

For yderligere spørgsmål:

Vicedirektør Jakob Brandt: brandt@SMVdanmark | T: +45 24 25 27 27

Kommunikationschef Jon Arskog: arskog@SMVdanmark | T: +45 61 96 39 99

Her kan du downloade pressefoto af Jakob Brandt.

Pas på du ikke kommer til at udsende spam-mails – det kan blive rigtigt dyrt!

Spam er den populære betegnelse for mails og lignende, som man ikke har bedt om. Der er næppe nogen,..

Når bankerne sender regningen for rentenedsættelsen videre til virksomhederne, fortsætter de bare med at hobe kapital op i Nationalbanken - stik imod hvad man ønsker at opnå med en manøvren, lyder det fra SMVdanmarks vicedirektør Jakob Brandt.