Jakob Brandts leder 09. september 2021

Alt tyder på, at der er en aftale på vej på Christiansborg, som vi har presset på for. Aftalen betyder, at de virksomheder, der har optaget moms- eller A-skatte-lån får en længere afbetalingsordning.

Det var også ved at være i sidste øjeblik. Allerede 1. november falder der en regning på 7,4 mia. kr. i udskudt moms, og næste år venter der mindst det tre-dobbelte beløb.

Men nu ser alt ud som om, at den gæld kan tilbagebetales i et langsommere tempo. Vi er næsten sikre på, at et flertal i folketinget har besluttet, at gælden kan afdrages over flere år. En del af tiden bliver rentefrit, og så vil der være en renteudgift resten af tiden. Det var helt nødvendigt at få den udsættelse, for mange virksomheder har slet ikke haft tid nok til at få indtjeningen op i tempo igen, og nogen er stadig ramt af krisen. Så vi har brug for, at staten er en tålmodig kreditor.

Som det ser ud nu, havde jeg gerne set både en længere afbetalingsperiode og en lavere rentesats. Vi kæmpede for mere. Men den aftale, der er i støbeskeen, er alligevel et stort skridt i den rigtige retning. Regeringen startede med at være helt afvisende over for en længere afbetalingsperiode, men måtte give sig.

Det viser, at det kan betale sig, at virksomhederne går sammen og giver politikerne et indblik i virkeligheden, viser hvor skoen trykker, og leverer forslag til løsninger. Det er ikke lige ud af landevejen at overbevise politikere, men det kan lade sig gøre.

Politikerne havde også et ansvar for, at vi fandt en fair ordning. Gældsætningen skyldes ikke, at de selvstændige har været dårlige forretningsfolk. Det skyldes, at de har været ramt af restriktioner, krav om coronapas og tvangslukninger.

Pas på du ikke kommer til at udsende spam-mails – det kan blive rigtigt dyrt!

Spam er den populære betegnelse for mails og lignende, som man ikke har bedt om. Der er næppe nogen,..

Vi har nedgraderet momsbomben