Jakob Brandts leder 1.juli 2021

Manglen på arbejdskraft har for alvor meldt sig

Jeg vil starte med at ønske jer alle en god sommer.

Det har været et hedt, corona-præget forår, men der er fortsat store udfordringer med krisen og dens følgevirkninger. Og nu presser andre store, alvorlige dagsordener sig også på.

Akut har vi de seneste måneder kæmpet for, at genåbningen af Danmark skulle gå så hurtigt som muligt. Selv om vi er tættere på det normale liv, end vi har været længe, slås mange virksomheder stadig med kraftige snubletråde, især coronapas, lukketider og forsamlingsloft. De restriktioner må ikke bestå så meget som en time mere end højst nødvendigt!

Men andre sorte skyer – som ikke har noget med corona at gøre – lurer i horisonten. Nye tal viste forleden, at der igen er massiv mangel på kvalificeret arbejdskraft i store dele af erhvervslivet. I gennemsnit må virksomhederne opgive at finde den rette medarbejder i hver femte tilfælde, når de søger. Særligt bygge- og anlægsbranchen er hårdt ramt. Her er det i hver tredje tilfælde, at et ledigt job ikke kan besættes uden i det mindste at skulle gå på kompromis med kompetencerne.

Mangelsituationen bliver en af de største udfordringer for os i tiden, der kommer. En del af løsningen er, at vi skal have en smidigere adgang til udenlandsk arbejdskraft, reformer der får flere ud på arbejdsmarkedet og en større indsats for at få flere ind på erhvervsuddannelserne. Det er noget af det, vi kommer til at bruge meget tid på fremover.

Pas på du ikke kommer til at udsende spam-mails – det kan blive rigtigt dyrt!

Spam er den populære betegnelse for mails og lignende, som man ikke har bedt om. Der er næppe nogen,..

Manglen på arbejdskraft har for alvor meldt sig