Jakob Brandts leder 13. januar 2022

2022 skal handle om arbejdskraft, lærlinge og CO2-afgift

Vi er jo desværre startet 2022 lidt ligesom, vi startede 2021, dvs. med coronarestriktioner og tvangslukninger i dele af erhvervslivet. Men meget tyder på, at corona er ved at mutere i en knap så farlig retning, der fører til markant færre alvorlige tilfælde. Så jeg vover pelsen og siger, at i år vil vi skulle bruge vores tid på andre udfordringer.

Mangel på arbejdskraft er én af dem. Flere og flere virksomheder melder, at de må sige nej til ordrer, fordi de simpelthen ikke har kvalificerede medarbejdere til at klare opgaverne. Det er et kæmpe problem. Ansvaret ligger hos politikerne, især når man ser, at tiltag som Arne-pension trækker i den stik modsatte retning. Vi vil slås for lempeligere regler, mindre bureaukrati og kortere ventetid, når man søger myndighederne om at få udlændinge hertil, både når det gælder EU-borgere og dem udenfor EU. Og så skal jobcentrene være bedre til at skubbe de ledige i retning af de virksomheder, hvor de kan passe ind.

Foråret byder desuden på en grøn skattereform, der må og skal indeholde en CO2-afgift for alle. Det kæmper vi for. Det er bestemt ikke, fordi jeg kan lide afgifter – absolut tværtimod - men alternativet er værre. Får vi ikke en fælles, bred CO2-afgift, vil det dels betyde, at de store virksomheder kan knibe sig udenom at tage deres del af CO2-reduktionen, som vi har set det med Aalborg Portland. Dels vil alternativet være særregler og lovgivning, som de store bedre har ressourcerne til at udnytte. I begge de tilfælde vil det være de mindre virksomheder, der skal stå for en større CO2-reduktion, og det kommer til at koste.

Endelig vil jeg fremhæve lærlingespørgsmålet. Vi kommer til at mangle titusindvis af faglærte i 2030, hvis vi ikke kommer i gang nu. Det betyder blandt andet, at vi skal oprette flere lærepladser. Her løfter SMV’erne faktisk en større del af opgaven end de store virksomheder, har vores analyse vist. Men det skal være endnu mere attraktivt at tage en ekstra lærling. Vi så det i starten af corona-krisen. Her indførte man et ekstraordinært løntilskud til elever og lærlinge, og det havde stor effekt. Vi har flere ting i posen på lærlinge-udfordringen, men den økonomiske side er en vigtig brik.

Pas på du ikke kommer til at udsende spam-mails – det kan blive rigtigt dyrt!

Spam er den populære betegnelse for mails og lignende, som man ikke har bedt om. Der er næppe nogen,..