Jakob Brandts leder 21.april 2022

Energi- og materialepriser er blevet vores største udfordring

På meget kort tid har vi fået en ny, stor bekymring: Priserne på både energi og materialer er tordnet i vejret. Vores seneste spørgeskemaundersøgelse viser, at de to ting er på henholdsvis første- og andenpladsen, når vi spørger jer, hvilke forhold der udfordrer virksomhederne i øjeblikket. Mangel på arbejdskraft, der tidligere var det største problem, er nu forvist til 3. pladsen over forhold, der gør det sværere at drive virksomhed.

Der er ikke noget quick fix på den situation. Men vi arbejder blandt andet for, at alle energieffektiviseringer i virksomhederne skal være fradragsberettigede med over 100 pct., og det skal være nemmere at søge de forskellige energipuljer, der er. Vi har også været med til at presse på, så offentlige myndigheder har givet et energitillæg til de af deres leverandører, der var hårdt ramt af stigninger på fx diesel. Vores jurister har også været godt beskæftiget med at efterse kontrakter og rådgive.

For det er ikke altid muligt at hæve priserne over for kunderne. Prisstigninger er kommet så hurtigt, at mange er låst af tilbud med fast pris, hvor det ikke kan lade sig gøre at prisregulere fuldt ud.

Desværre er der intet, der tyder på, at det bliver bedre i den nære fremtid. Derfor er det et område, vi følger tæt.

Pas på du ikke kommer til at udsende spam-mails – det kan blive rigtigt dyrt!

Spam er den populære betegnelse for mails og lignende, som man ikke har bedt om. Der er næppe nogen,..

Energi- og materialepriser er blevet vores største udfordring