Jakob Brandts leder 5.maj 2022

Det er skidt at have politikere, der laver guldregn over vælgerne inden et folketingsvalg. I stedet har vi behov for politikere, der skaffer kvalificeret arbejdskraft og giver gode erhvervsvilkår. Så kan vi sikre de indtægter til statskassen, som politikerne så gerne vil dele ud af.

Adm. direktør i SMVdanmark

Kære politikere: Stop gaveregnen og skaf os arbejdskraft og gode erhvervsvilkår

Politikerne har de seneste uger stået i kø for at uddele skattefri gavechecks til forskellige befolkningsgrupper. Folkepensionisterne, SU-modtagerne, de arbejdsløse og folk med gasfyr er blandt dem, der kan se frem til op til 6.000 kr. skattefrit, hvis de gavmilde politikere får magt som de har agt. Årsagen er som bekendt de kraftigt stigende priser, især på energi og visse fødevarer.

Men det er en dybt usund manøvre Christiansborg er ude i her. Selvfølgelig er det bittert at se beløbet på sin varmeregning stikke af, men grundlæggende er det et markedsvilkår. Priser stiger og falder – det er en del af livet - og det bliver et problem, hvis danskerne vænner sig til, at så deler politikerne bare penge ud. Og hvis én gruppe får, er der sikkert to-tre andre grupper, der også står med hånden fremme.

Nu vil I nok opleve det modargument, at når erhvervslivet får støtte under corona, så skal alle andre også støttes, når de har problemer. Men det argument er helt skævt. Under corona var støtten kompensation for, at lovgiverne tvangslukkede virksomheder eller reducerede deres kundegrundlag så markant, at det enten var umuligt eller svært at drive en fornuftig forretning. Derfor blev der givet kompensation – ikke fordi virksomhederne var i problemer på grund af markedsudsving.

Pas på du ikke kommer til at udsende spam-mails – det kan blive rigtigt dyrt!

Spam er den populære betegnelse for mails og lignende, som man ikke har bedt om. Der er næppe nogen,..

Kære politikere: Stop gaveregnen og skaf os arbejdskraft og gode erhvervsvilkår.