Jakob Brandts leder 8. september 2022

Energiprisen gløder og virksomhederne bløder – nu må politikerne i sving

Adm. direktør i SMVdanmark

Dødsenstrist. Så enkelt kan man beskrive humøret i en del mindre virksomheder, der bruger megen el eller gas for at få forretningen til at køre rundt. For energiprisernes himmelflugt har nået smertegrænsen.

Nu må politikerne træde i karakter. Lavere afgifter, reduceret kWh-pris med de 5 mia. kr. staten sparer på støtte til vedvarende energi, et kritisk blik på konkurrencen, profitten og prissystemet i energisektoren, hurtig og mere fleksibel adgang til at få lov at sætte solceller op, rationering, støtte eller prisloft. Intet bør afvises på forhånd. Alle sten skal vendes.

Hvis vi som samfund ikke gør noget for at afbøde energiprisernes himmelflugt, vil resultatet være, at veldrevne virksomheder og arbejdspladser lukker ned i stort omfang og presser dansk økonomi ud i en hård nedtur. Det kan vi ikke leve med.

Vi får i SMVdanmark dagligt henvendelser fra selvstændige, der ikke aner, hvordan de skal klare sig, fordi deres energiregning sluger hele forretningens overskud og mere til. Dette er en helt, helt usædvanlig nødsituation. Og netop fordi energikrisen forventes at være af midlertidig karakter, og fordi politiske valg har gjort, at energiprisen kan gå på himmelflugt, er det vigtigt, at politikerne spænder et net ud i den tid, der skal til, så en masse sunde virksomheder ikke knækker nakken.

Vi tilbyder

Hos SMVdanmark kan dit firma få hjælp, viden og rabatter på alt inden for drift og udvikling af virk..

ATA-Carnet: Levering fra dag til dag

ATA-Carnet: SMVdanmark har bemyndigelse til at udstede ATA-Carneter fra 4 kontorer i Danmark. Vi eks..