Klipning af hækkene i parken, rengøring på rådhuset og reparation af kommunens biler. Det er tre eksempler på offentlige opgaver, som stat og kommuner kan overlade til private virksomheder via såkaldte udbud. Men mange udbud er udformet, så små og mellemstore virksomheder ikke kan være med, fx fordi udbuddene er for store eller dækker for bredt.
Det mener 6 ud af 10 små og mellemstore virksomheder, viser en rundspørge foretaget blandt SMVdanmarks medlemmer.
Resultatet ærgrer chefkonsulent Bjarke Roed-Frederiksen fra SMVdanmark.
“Opgaverne bliver ofte for uoverskuelige at byde på. F.eks. kan en kommune vælge at udbyde vedligehold af en park med alt, hvad det indebærer – beskære træer, tømme skraldespande og sommetider også med drift af en lille café i hjørnet. Det kan en typisk anlægsgartner slet ikke byde på,” siger han.
Virksomhederne peger i undersøgelsen på, at udbuddene typisk er for store i forhold til, hvad virksomhederne kan overkomme, at dokumentationskravene er for høje, eller at udbuddene dækker over flere fag, end virksomheden har kompetencer til.
Som et godt skridt på vejen til at få flere små og mellemstore virksomheder med, foreslår Bjarke Roed-Frederiksen, at kommunerne deler opgaverne op.
”Det gør det muligvis lidt vanskeligere for kommunerne at holde styr på deres opgaver, men det kan sagtens lade sig gøre. Og alternativet er jo, at man ikke får de lokale virksomheder med, hvilket man ofte gerne vil have for at sikre lokal forankring,” siger han og opfordrer også kommunerne til at tænke over, hvad de kan gøre for at få flere virksomheder til at byde ind. Og så advarer han imod, at flere nabokommuner slår sig sammen om et udbud.
“Vi har f.eks. set, hvordan rensning af måtter blev udbudt i et samarbejde med tre kommuner. Det gør det umuligt for en lokal måtte-renser at byde ind, fordi det ikke giver mening i transporttid. Til gengæld kan det give mening, at tre kommuner slår sig sammen om at forberede selve udbudsmaterialet, men i sidste ende vælger tre forskellige lokale leverandører,” siger han.