Trænger toilettet til at blive skiftet ud, kan jagten på en håndværker blive ekstra lang og dyr, hvis man bor i én af Danmarks fire største byer. Erhvervslivet i og omkring storbyerne slås nemlig dagligt med ringe parkeringsforhold, og det kan smitte af på pris og villighed til at tage opgaver i især de centrale bykerner.
Utilfredsheden er særligt udbredt i København og Aarhus. Her er henholdsvis 70 pct. og 66 pct. af virksomhederne enten meget utilfredse eller utilfredse med parkeringsmulighederne i byen. I Aalborg er det 46 pct. og i Odense 32 pct. På landsplan er 22 pct. meget utilfredse eller utilfredse.
Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.
Ifølge Lasse Lundqvist, konsulent i SMVdanmark, medfører de mangelfulde parkeringsmuligheder blandt andet øget ventetid og stigende priser for de storbyboere, som f.eks. skal bruge en håndværker.
”Det er et kæmpe problem for særligt håndværkerne, at de skal bruge op til flere kvarter på at finde en parkeringsplads tæt på kunden i storbyerne. Ellers risikerer de at skulle gå flere 100 meter for at nå fra bilen og hen til kunden. Det kan de typisk ikke holde til, når man som håndværker slæber tungt værktøj og andre materialer,” siger han.
Han mener, at konsekvensen blandt andet kan være, at fx håndværkere afviser især mindre reparationsopgaver for kunder, der bor centralt.
”Mere end 60 pct. af håndværkerne har oplevet at sige nej til en opgave pga. ringe parkeringsmuligheder. Og i sidste ende er der kun kunderne til at betale for, at håndværkerne bruger arbejdstid på at køre rundt efter parkeringsplads. Så det er et problem, der i høj grad også er kundernes,” siger Lasse Lundqvist.
Han opfordrer kraftigt politikerne i storbyerne til at tage dette problem alvorligt og peger på en forholdsvis nem løsning.
”Tag nogle meter af den såkaldte 10-meter regel og gør parkering lovlig for erhvervskøretøjer. Reglerne siger, at man ikke må parkere 10 meter før et hjørne. Hvis vi tog nogle meter og tillod parkering for erhvervsbiler, så vil der helt naturligt opstå markant flere pladser til fx håndværkere. Og det skulle ikke gælde hele tiden, men fx mellem kl. 8 og 16. På den måde vil ingen blive generet, og håndværkerne ville kunne passe deres arbejde,” siger Lasse Lundqvist.
Se hele analysen her.