Flere skal vælge en erhvervsuddannelse
At virksomhederne skriger på faglært arbejdskraft, og at for få unge vælger en erhvervsuddannelse, det er kommet på den offentlige dagsorden. Derfor har Danmarks Matematiklæreforening også netop valgt håndværk til at være omdrejningspunktet for bogens tema i år. Ifølge Jørgen Korsgaard burde flere unge fra folkeskolen også vælge en fremtid som faglært.
”Det kræver noget at tage en erhvervsuddannelse – også matematiske færdigheder. Så for mange vil det være det samme slid at tage en erhvervsuddannelse, som hvis de gik i gymnasiet, men det vil give dem et langt større selvværd og følelsen af at lykkes. Vi har stadigvæk brug for rigtig dygtige naturvidenskabelige kandidater fra universiteterne, men jeg tror, at mange mere praktisk anlagte folkeskoleelever vil være langt bedre tjent med en erhvervsuddannelse,” siger Jørgen Korsgaard.
Temabogen indeholder en lang række aktiviteter, som folkeskolelæreren kan bruge i undervisningen, men den skildrer også en række virksomheder, der har valgt at undervise folkeskoleelever i matematik ved at tage udgangspunkt i deres eget fag og forretning.
Elever og lærere ud i praktik
Jørgen Korsgaard har tidligere arbejdet som folkeskolelærer og skolekonsulent for Aarhus Kommune. Dengang var der flere elever, der kom i erhvervspraktik i de håndværksfag de overvejede at uddanne sig indenfor og fik en idé om, hvad en erhvervsuddannelse var for noget.
”Skolevejlederen var dengang ofte en lærer på skolen, der i forvejen kendte eleverne og deres faglige kunnen. Det var en kæmpe fordel, da de havde bedre forudsætninger for at vejlede den enkelte elev, ”siger Jørgen Korsgaard.
Han fortæller, at da han var lærer, skulle alle elever en uge i erhvervspraktik. I den uge kørte han som lærer rundt og besøgte sine elever på arbejdspladserne.
”Matematik er en nødvendighed for at kunne et håndværk. Derfor er det også ærgerligt, at lærerne er så pressede for tid, at de fokuserer på de ting, de bliver målt og vejet på som eksempelvis De nationale test der jo ikke handler om at save i træ eller anlægge en æblehave. Jeg tror, det ville være en god idé for lærerne at komme ud og tale med de unge i virksomhederne. Så kunne de selv høre og se, hvad de unge mangler at få med fra folkeskolen i eksempelvis matematik”.
Vil du vide mere?
Du kan købe bogen og læse mere om matematikkens dag her
Du kan også se et gratis uddrag fra bogen her
Om Teknologipagten
Om 10 år skal 20 pct. flere unge tage en uddannelse inden for videnskab, teknologi, ingeniørfaget eller matematik – fx en erhvervsuddannelse! Det er ambitionen bag Teknologipagten, som SMVdanmark er ambassadør for. Teknologipagten er et samarbejde mellem regeringen, erhvervslivet, uddannelsesinstitutioner og organisationer, og målet er at sikre tekniske og digitale kompetencer til den fremtidige arbejdsstyrke.
Se mere om Teknologipagten på www.teknologipagten.dk
Kontakt
Uddannelsespolitisk chefkonsulent Dorte Kulle på kulle@SMVdanmark.dk eller tlf.: 22 17 47 17
Læs også
Skal man kunne matematik for at bygge en silo?
En smed skal også bruge matematik
Matematik læres bedst ude i virkeligheden
Det er godt at kunne regne den ud
Idékatalog: Virksomheders samarbejde med folkeskolen