Det skal være sjovt at lære matematik

Ny temabog til folkeskolen har fokus på læring gennem praktiske matematikaktiviteter – blandt andet i håndværksfag. Håbet er, at flere elever vil glæde sig til matematiktimerne.

Danmarks Matematiklærerforening har som optakt til Matematikkens Dag den 15. november udgivet temabogen ’Matematik i håndværket - Håndværket i matematikken’. Bogen skal vise eleverne en anden mere nærværende måde at lære matematik ved hjælp af konkrete opgaver inden for eksempelvis håndværksfag.

 

”Rigtig mange voksne har en eller anden skrækhistorie fra matematikundervisningen. Den dag i dag er der stadigvæk elever, der føler det ydmygende at have matematik, da de oplever at blive mødt med opgaver, som de ikke forstår eller kan løse. Ved at bruge matematik til at løse konkrete, praktiske opgaver lærer man også matematik, men for nogle vil det være med glæde frem for en kamp. Jeg håber derfor, at bogen vil få flere til at glæde sig til matematik,” siger direktør for forlaget MATEMATIK, Jørgen Korsgaard.

 

Om 10 år skal langt flere unge end i dag vælge en uddannelse inden for videnskab, teknologi, ingeniørfaget eller matematik – eksempelvis en erhvervsuddannelse. Det er ambitionen bag Teknologipagten, som SMVdanmark er ambassadør for. Derfor har SMVdanmark valgt at sætte et særligt fokus på disse kompetencer i en række artikler, blandt andet denne her.

 

 

"Ved at bruge matematik til at løse konkrete, praktiske opgaver lærer man også matematik, men for nogle vil det være med glæde frem for en kamp," siger direktør for forlaget MATEMATIK, Jørgen Korsgaard. Foto: Finn Egede Rasmussen.

Flere skal vælge en erhvervsuddannelse

At virksomhederne skriger på faglært arbejdskraft, og at for få unge vælger en erhvervsuddannelse, det er kommet på den offentlige dagsorden. Derfor har Danmarks Matematiklæreforening også netop valgt håndværk til at være omdrejningspunktet for bogens tema i år. Ifølge Jørgen Korsgaard burde flere unge fra folkeskolen også vælge en fremtid som faglært.

 

”Det kræver noget at tage en erhvervsuddannelse – også matematiske færdigheder. Så for mange vil det være det samme slid at tage en erhvervsuddannelse, som hvis de gik i gymnasiet, men det vil give dem et langt større selvværd og følelsen af at lykkes. Vi har stadigvæk brug for rigtig dygtige naturvidenskabelige kandidater fra universiteterne, men jeg tror, at mange mere praktisk anlagte folkeskoleelever vil være langt bedre tjent med en erhvervsuddannelse,” siger Jørgen Korsgaard.

 

Temabogen indeholder en lang række aktiviteter, som folkeskolelæreren kan bruge i undervisningen, men den skildrer også en række virksomheder, der har valgt at undervise folkeskoleelever i matematik ved at tage udgangspunkt i deres eget fag og forretning.

 

 

Elever og lærere ud i praktik

Jørgen Korsgaard har tidligere arbejdet som folkeskolelærer og skolekonsulent for Aarhus Kommune. Dengang var der flere elever, der kom i erhvervspraktik i de håndværksfag de overvejede at uddanne sig indenfor og fik en idé om, hvad en erhvervsuddannelse var for noget.

 

”Skolevejlederen var dengang ofte en lærer på skolen, der i forvejen kendte eleverne og deres faglige kunnen. Det var en kæmpe fordel, da de havde bedre forudsætninger for at vejlede den enkelte elev, ”siger Jørgen Korsgaard.

 

Han fortæller, at da han var lærer, skulle alle elever en uge i erhvervspraktik. I den uge kørte han som lærer rundt og besøgte sine elever på arbejdspladserne.

 

”Matematik er en nødvendighed for at kunne et håndværk. Derfor er det også ærgerligt, at lærerne er så pressede for tid, at de fokuserer på de ting, de bliver målt og vejet på som eksempelvis De nationale test der jo ikke handler om at save i træ eller anlægge en æblehave. Jeg tror, det ville være en god idé for lærerne at komme ud og tale med de unge i virksomhederne. Så kunne de selv høre og se, hvad de unge mangler at få med fra folkeskolen i eksempelvis matematik”.

 

 

Vil du vide mere?

Du kan købe bogen og læse mere om matematikkens dag her

Du kan også se et gratis uddrag fra bogen her

 

 

Om Teknologipagten

Om 10 år skal 20 pct. flere unge tage en uddannelse inden for videnskab, teknologi, ingeniørfaget eller matematik – fx en erhvervsuddannelse! Det er ambitionen bag Teknologipagten, som SMVdanmark er ambassadør for.  Teknologipagten er et samarbejde mellem regeringen, erhvervslivet, uddannelsesinstitutioner og organisationer, og målet er at sikre tekniske og digitale kompetencer til den fremtidige arbejdsstyrke.

Se mere om Teknologipagten på www.teknologipagten.dk

 

 

Kontakt

Uddannelsespolitisk chefkonsulent Dorte Kulle på kulle@SMVdanmark.dk eller tlf.: 22 17 47 17

 

 

Læs også

Skal man kunne matematik for at bygge en silo?

En smed skal også bruge matematik

Matematik læres bedst ude i virkeligheden

Det er godt at kunne regne den ud

Idékatalog: Virksomheders samarbejde med folkeskolen