’På toplederniveau har det været en øjenåbner i helikopterperspektiv’, konstaterer Leasing Fyns direktør Kurt Madsen: ”Jeg havde en ide om, at alle medarbejdere – direkte eller indirekte – giver et bidrag til salget. Det sagde WOW, da jeg fik præsenteret de 7 salgsdyder, og dermed fik det bekræftet af forskerne. Den øjenåbner har katalyseret en udviklingsproces, som kommer 360 grader rundt i virksomheden.”
Leasing Fyn valgte at begynde deres nye udviklingsrejse guidet af Customer Agency. Med en intern analyse via det unikke SalgsScoreCard og to workshops, der tilsammen pegede i en klar retning, er næste skridt i eksekveringsplanen at få klarlagt kunderejsen via en kundeundersøgelse.
”I en virksomhed med høj anciennitet, og fastcementerede, værdibaserede kunderelationer, kan der godt opstå en boble af vaner, som er formet af vores måde at se tingene på. At eksterne – på baggrund af dokumenteret forskning – piller i vores vaner og synsninger, har stor gennemslagskraft,” understreger Kurt Madsen, og tilføjer: ”Men hvad siger kunderne? Deler de vores billede af virkeligheden? Det sagde WOW, da jeg fik dokumentation for værdien af, at alle medarbejdere bidrager til salget”
Leasing Fyns marketingchef Bettina Kristensen, er især solgt af én bestemt årsag: ”Den systematiske tilgang baseret på data, har gjort salg til en disciplin med dokumentation for, hvad der giver resultater.” På den baggrund har Leasing Fyn gennemført kvalitative interviews, og herefter udformet spørgeskemaer, som bliver sendt ud til alle kunder og forhandlere. 'Forskernes dokumentation har en WOW-effekt, som er en øjenåbner for salgsdisciplinen' vurderer Bettina Kristensen.
Et spor af nye salgsdyder, vi er samlet om
”Vi havde hverken haft baggrund, viden eller ressourcer til at drifte det selv", fastslår Kurt Madsen og Bettina Kristensen.
Carsten Rothmann fra Customer Agency bekræfter at konceptet sikrer et godt grundlag for udviklingsrejsen: "Ud over at den videnskabelige fundering giver vægt, giver den også retning og garanti for at få identificeret udviklingsbehov, der har potentiale til at skabe værdi"
Når Customer Agency har bearbejdet kundeundersøgelsen, holder de endnu en workshop med Leasing Fyn. "Her er planen at definere det fælles spor for, hvordan hver eneste medarbejder – helt konkret – bidrager til vores salg. På en måde, der både giver fælles forståelse, bidrager på tværs og styrker kundeorienteringen endnu mere”, fortæller direktør Kurt Madsen. Rejsen er begyndt.