Menu

Vi arbejder for

24. april 2019  
Affaldsgebyrer - og regler på affaldsområdet.

Virksomheders adgang til kommunale genbrugspladser har været genstand for megen debat. Det er endt med at blive frivilligt for virksomheden, om den vil være tilmeldt. 

Der har været mange udfordringer i forhold til at få lavet en fornuftig løsning, så virksomheder kunne sikres en ordentlig adgang til de kommunale genbrugspladser. Således har der været en del kritik af, at alle virksomheder har skullet betale for adgang til genbrugspladserne, selvom de ikke gjorde brug af denne mulighed.

Frivillig ordning

Fra 1. januar 2012 blev det frivilligt for den enkelte virksomhed at være tilmeldt en kommunal genbrugsplads. Dog bliver samtlige virksomheder fortsat, dog med få undtagelser, opkrævet et administrationsgebyr, også selvom man ikke er tilmeldt eller bruger den kommunale genbrugsplads.

Generelt om reglerne for aflevering af erhvervsaffald

Reglerne giver den enkelte kommune lov til selv at vælge en ordning for benyttelse af deres genbrugspladser: Det kan være en abonnementsordning med betaling for en periode ad gangen, eksempelvis på baggrund af antal køretøjer, ansatte og/eller branche. En anden mulighed er klippekort, hvor der betales per gang.

Abonnement

Udfordringen ligger i prisniveauet og administrationen af de enkelte ordninger – både for kommunen og virksomheden. Betaling en gang om året giver mindre administration og kan være en fordel for en virksomhed med meget affald, men er til gengæld dyrt for en virksomhed, der ikke har tilsvarende mængder affald. Den enkelte virksomhed skal vurdere, hvilken løsning der vil være mest optimal i forhold til at bruge den kommunale genbrugsplads eller som alternativ vælge en privat løsning.

Klippekort

En klippekortsordning kan blive dyrere i administration, eksempelvis hvor man på nogle genbrugspladser skal bruge kuponer. Disse kuponer skal først købes og tilsendes og derefter afleveres på genbrugspladser, hvor der også skal være en ansat til at tage imod disse.

Andre steder løser man dette ved at affotografere nummerpladen og derefter sende en regning til dem, der har besøgt pladsen med et erhvervskøretøj. Dette giver et minimum af administration, men kan måske opfattes som overvågning og kan give anledning til snyd, da virksomheder blot kan aflevere affald i privatindregistrerede køretøjer. Desuden er der ikke løsninger på, hvorvidt man kan få sendt en opkrævning til udenlandsk indregistrerede køretøjer.

Muligt at aflevere affald i en anden kommune end bopælskommunen

Fra 1. januar 2013 blev det muligt for en virksomhed at aflevere erhvervsaffald i en anden kommune end bopælskommunen. Således bliver der sat en stopper for en unødvendig affaldsturisme på tværs af kommunegrænser, eksempelvis når en virksomhed udfører opgaver i en anden kommune end sin bopælskommune. Desuden betyder det, at den enkelte virksomhed frit kan vælge mellem de enkelte kommuners tilbud.