Husk sæsonvirksomhederne!

Vicedirektør i SMVdanmark

De økonomiske vismænd sætter i deres seneste analyse fokus på den økonomiske situation og økonomiske politik i lyset af coronakrisen. Med udfasning af de generelle hjælpepakker mener SMVdanmark, at der er behov for en ny hjælpepakke målrettet sæsonvirksomhederne.

”SMVdanmark deler i store dele Det Økonomiske Råds formandskabs analyse af den økonomiske situation, og særligt vil vi gerne kvittere for, at formandskabet fremhæver behovet for at forlænge hjælpepakkerne til de områder der fortsat er omfattet af et forbud fx til direkte arrangører og indirekte leverandører til events,” udtaler Jakob Brandt, vicedirektør i SMVdanmark og medlem af Det Økonomiske Råd, og fortsætter:

”Vores egne konjunkturundersøgelser viser, at SMV’erne er ramt på niveau med finanskrisen, når det kommer til deres vurdering af deres egen økonomiske situation og forventninger til årets resultat. Og værst ser det ud for sæsonvirksomhederne”.

”Vi har rigtigt mange medlemmer, der er formelt eller de facto nedlukkede. Mange af disse virksomheder har kæmpet sig igennem måneder uden nævneværdig indtægt og tilmed er sommermånederne det tidspunkt på året, hvor de har størstedelen af deres indtægt – penge de skal leve for resten af året. Disse virksomheder er på økonomisk katastrofekurs. Samtidig vil vi gerne kvittere for, at de økonomiske vismænd ser positivt på udbetalingen af de indefrosne feriepenge, og at de understreger, at det selvfølgeligt ikke må belaste virksomhedernes likviditet. Det er det sidste, de har brug for her og nu,” udtaler Jakob Brandt, vicedirektør i SMVdanmark og medlem af Det Økonomiske Råd.

Ny analyse fra Det Økonomiske Råd understreger behovet for at drøfte hjælpepakke til sæsonvirksomhederne. Det mener vicedirektør i SMVdanmark, Jakob Brandt.