Optimismen på vej tilbage blandt SMV’er

Efter en kortere periode med faldende optimisme, ser de små og mellemstore virksomheder igen lysere på fremtiden. Med SMVdanmarks konjunkturundersøgelse fra 2. kvartal 2019, lander konjunkturbarometeret på 14 pct.

Optimismen stiger en lille smule hos landets små og mellemstore virksomheder, efter den sidste kvartal tog en ordentligt dyk. SMVdanmarks Konjunkturbarometer for 2. kvartal 2019 viser en stigning på 1 pct. point til en tendens på 14 pct.

”Selvom der har været lidt bølgeskvulp, stiger SMVdanmarks konjunkturbarometer nu igen. På nuværende tidspunkt peger tendensen i en svagt opadgående retning,” siger Lars Magnus Christensen, cheføkonom i SMVdanmark.

Barometeret ligger dog fortsat markant lavere end i 2. kvartal 2018, hvor barometeret lå på 29 pct.

Den stigende tendens kan forklares med en lille stigning i virksomhedernes investeringslyst og ikke mindst en stigning i virksomhedernes vurdering af Danmarks økonomiske situation.

 

Forskelle brancherne imellem

På tværs af brancher, er der dog forskelle i optimismen. I 2. kvartal er det butiksbranchen og industribranchen, som topper. Begge brancher lander i konjunkturundersøgelsen på 18 pct., dog er der ikke langt ned til byggebranchen på 13 pct. og servicebranchen på 11 pct.

”Set over det seneste år har der været et generelt fald i optimismen blandt SMV’erne, men det er særligt byggebranchen og servicebranchen, som har oplevet store udsving og nu ligger lavest i konjunkturbarometret. Det bør have opmærksomhed,” konstaterer Lars Magnus Christensen.

 

Ordretilgangen kan blive et problem

Virksomhedernes ordretillid er intakt, og det er fortsat en overvejende del af virksomhederne, som forventer flere ordrer om tre måneder end i dag. Ordretilliden svinger meget fra kvartal til kvartal, men den sæsonkorrigerede ordretillid kan give et bedre billede af situationen. Ser man på den sæsonkorrigerede ordretillid over en fem-årig periode, så er der en faldende tendens, ligesom niveauet i 2. kvartal er det laveste i de seneste fem år.

”Ordretilgangen kan blive et problem for virksomhederne, for hvem det er afgørende at have en god ordrebeholdning. Samtidig kan en længere periode med vækst risikere at tage fokus på markedsføringsindsatsen og indsatsen for at få nye kunder. Derfor bør virksomhederne også have fuldt fokus på, hvor kunderne kommer fra i fremtiden,” siger Lars Magnus Christensen.

 

SMV’erne forventer at skulle ansætte

Beskæftigelsestilliden har fortsat en svag stigende tendens, hvilket betyder at en overvejende del af virksomhederne forventer at ansætte medarbejdere fremfor at fyre. Ligeledes er der er en høj andel af virksomhederne, som føler sig begrænset af mangel på arbejdskraft.

”Der er beskæftigelsesrekord i Danmark, og efterhånden har virksomhederne over en længere periode efterspurgt arbejdskraft. Derfor har vi også et håb om, at den kommende regering vil have den udfordring på dagsorden,” siger Lars Magnus Christensen.

 

Download SMVdanmarks konjunkturvurdering 2. kvartal 2019. 

 

Kontakt

Cheføkonom Lars Magnus Christensen: christensen@SMVdanmark.dk | T: +45 32 63 03 07

Kommunikationschef Jon Arskog: arskog@SMVdanmark.dk | T: +45 61 96 39 99

An error has occured. See log for information.