Fornuften råder: Udsultning af erhvervsuddannelser taget af bordet

Efter massivt pres er Regeringen og Dansk Folkeparti blevet enige om at annullere omprioriteringsbidraget for erhvervsskolerne fra næste år. Samtidig vil de sikre en ekstraordinær indsats for erhvervsuddannelserne.

På vegne af 18.000 små og mellemstore virksomheder har SMVdanmark gennem lang tid arbejdet for, at der skal investeres mere i erhvervsuddannelserne. Det er den eneste måde at imødegå fremtidens massive mangel på faglærte.

”Vi er lettede over, at fornuften nu råder på Christiansborg. Vi har længe arbejdet for at få investeret mere i Danmarks fremtidige faglærte, og dette sikrer dem et bedre uddannelsesforløb”, siger chefkonsulent i SMVdanmark, Dorte Kulle.

Mere attraktive erhvervsuddannelser, tak!

SMVdanmark glæder sig over, at aftalen fokuserer på at gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive over for de unge. Samtidig skal aftalen give skolerne mulighed for at etablere attraktive undervisningsmiljøer for både de unge og de lidt ældre elever.

”Regeringen har stadig en stor opgave foran sig. Efter alt for mange år med nedskæringer er opgaven at få genoprettet erhvervsuddannelsernes kvalitet og samtidig uddannelsernes image. Tiden er inde til at vise, at man satser på dygtige faglærte i fremtiden”, siger Dorte Kulle.

Regeringen og Dansk Folkeparti vil i de videre forhandlinger i Folketinget sikre forslagene om GF1, GF+, obligatorisk prøve i de praksisfaglige valgfag, understøttelse af 10. klasse på erhvervsuddannelserne, understøttelse af ungdomsmiljøer, kommunale målsætninger om søgning til EUD samt styrket kvalitetstilsyn.

Vil du vide mere?

Læs dagens aftale på Finansministeriets hjemmeside

Uddannelsespolitisk chefkonsulent Dorte Kulle, telefon 22 17 47 17

Kommunikationschef Frederik Faurby, 51 344 377

Regeringen retter nu op på fortidens synder og fjerner de faste nedskæringer, kendt som omprioriteringsbidraget, fra erhvervsuddannelserne.